החברים של ג'ורג'

המתחזה הנבוב: עוד כיספות של יאיר לפיד

אין מנוס, עוסקים שוב ביאיר לפיד. אני יודע, אני יודע, זו מטרה רכה וקלה, אבל האיש עדיין עומד לבצע את תרגיל מפלגת הגמלאים, לגזול כמה מנדטים ולהעביר שוב את השלטון לימין, אז צריך להמשיך ולהכות באיש שחושב שהדבר הישראלי ביותר הוא למרוח את קהל הבוחרים בנופת צופים על בסיס מרגרינה תעשייתית.

בינואר, כתב לפיד בטור השבועי שלו שהוא לא "מתכוון לשעבד את המדור הזה (ובוודאי שלא את יושרתו של העיתון המארח אותו) לדרכי הפוליטית החדשה." במארס, הוא הכריז שחלומו הוא להיות שר חינוך; אתמול הוא הקדיש, לגמרי במקרה, טור על חינוך לקראת פתיחת השנה החדשה.

עכשיו, אם אתם רוצים לקרוא טור באמת מעורר מחשבה על חינוך, אז הנה האחרון של שלום בוגוסלבסקי. ואם זה לא הספיק לכם, אז חיה סדן נותנת בראש. אבל אנחנו נתעסק עם לפיד, כי בגלל חוסר צדק קוסמי הזבל שלו מגיע לכמה מליוני בתי אב ואת בוגוסלבסקי וסדן קוראים רק כמה אלפים עד עשרות אלפים. מוכנים? נתחיל.

"מהו חינוך?", תוהה לפיד בפומפוזיות. יש לו כמה תשובות. "חינוך הוא ההתחייבות של הדור הקודם לתת לדור הבא את המפתח אל העתיד." זו תשובה חדשה ביחס לשאלה הזו, היא מגיעה עם המהפכה הטכנולוגית. התשובה הקלאסית לשאלה היא שתפקידו של החינוך הוא ליצור אדם טוב ואזרח מועיל. לפיד חושב שתפקידו של החינוך הוא, בין שאר קלישאות, הדרך היחידה להפוך חברת מהגרים מפוצלת ומסוכסכת לאומה אחת, שנסובה סביב מערכת ערכים אחת. מערכת הערכים האחת הזו, כמובן, היא מערכת הערכים של לפיד עצמו. צריך לתהות עד כמה ישראל היא אכן חברת מהגרים: אף שיש בה כמיליון יוצאי רוסיה וכמה עשרות אלפי יוצאי אתיופיה, רוב הישראלים כיום הם ילידים. לפיד, כמובן, לא מתייחס לכ-20% מאזרחי ישראל שאינם יהודים (בניגוד, למשל, לתנועת השמאל הלאומי), כנראה כי האלקטורט ממש לא יאהב את זה. הגישה של לפיד נוסתה בעבר: ה"ממלכתיות" של בן גוריון, שדרסה כל מה שלא התאים למפא"י. את נזקי השיטה הזו אנחנו סופגים עד היום. עכשיו רוצה לפיד שנחזור אליה. פלורליזם? לא בבית ספרנו.

אחר כך מהגג לפיד על תפקיד המורה. מסתבר, אגב, שהוא חושב שכל אחד יכול להיות מורה, אולי בגלל שהוא חושב שהוא עצמו הצליח בכך. באחת האמירות היותר משונות שלו, אמר לפיד השבוע שצריך להכשיר אקדמאים מובטלים להיות מורים. כלומר, ניקח אנשים שלא רצו להיות מורים, שלמדו משהו אחר לגמרי, ונסב אותם למורים. כדי לשמור על המוטיבציה שלהם, ניתן להם שכר זעום, נזרוק אתם לכיתות בגודל בלתי סביר, ואחר כך נתפלא ששיעור השחיקה בקרב מורים חדשים הוא עצום.

אחר כך מגיעה השגיאה האיומה הראשונה: "היום כל ילד עם סמארטפון יודע יותר מאשר כל מערכת החינוך כולה." זה השלב שבו זרקתי את העיתון בזעם על כסא סמוך. זה בולשיט, ולא סתם בולשיט, זה בולשיט מתלקק שמיועד להחניף לאגו של טכנו-אוטופיסטים ריקנים.

לילד עם הסמארטפון יש גישה להמון מידע. לא כל המידע; אפילו לא כל המידע החשוב. מי שירצה להתעניין בהיסטוריה, במיוחד היסטוריה ישראלית, יגלה שהרשת היא משאב חלקי מאד ובעייתי מאד. אין עדיין, ולא יהיה בקרוב, תחליף ראוי לספריה אוניברסיטאית ראויה לשמה. במיוחד בישראל, שבה מי שמנסה למצוא פרטים על דברים שקרו לפני 1995, כלומר פחות או יותר כל ההיסטוריה שלנו, נאלץ להתמודד עם שלדי עצמות ותו לא. אבל העובדה שיש גישה למידע לא הופכת את הילד עם הסמארטפון ל"יודע יותר מכל מערכת החינוך כולה." אני מוכן לשים כסף טוב שמורה וותיק לאזרחות או פיזיקה עדיין יידע הרבה יותר חומר משיידע "הילד עם הסמארטפון." השחנבון מספק גישה – אבל הוא לא מלמד אותך איך לברור מידע. מי שינסה ללמוד היסטוריה ישראלית רק על סמך ויקיפדיה העברית, למשל, יקבל תמונה מעוותת מאד של המציאות.

הגישה הזו לוקה בשתי בעיות. הראשונה, והחמורה יותר, היא התפיסה שלכל ילד ישראלי יש גישה גישה לשחנבון. תזכורת: אנחנו מדברים על גרוטאות שעולות בישראל כ-3,000 ₪. בהתחשב בשיעורי העוני המפחידים, ובהתחשב בעובדה שיש המון הורים שלא יכולים להרשות לעצמם לתת לצאצא שלהם גרוטאה שבירה בשווי של כ-75% ממשכורת מינימום, המידע הזה מראה לנו על איזה אנשים בדיוק חושב יאיר לפיד. שנית, חמורה פחות, היא שיכולת שימוש בסמארטפון לא מעידה על יכולת הבחנה בין אמת ושקר ובין טפל ועיקר.

אחר כך מתמוגג לפיד על שיעור שבו שלח תלמידה להביא את הטקסט של מגילת העצמאות מהספריה, ועד שהיא חזרה התלמידים כבר שלפו את הטקסט שלה, וניתוח שלה, מוויקיפדיה. הניתוח הזה, כמובן, לא מתייחס לכשלים שבמגילת העצמאות ולקשר הרופף שלה למציאות הישראלית, או לשאלה מי לא חתם עליה; זו היתה הכנסת פוליטיקה, כלומר החיים הפועמים של הפוליטיאה, לבית הספר.

מכאן מפליג לפיד על כנפי הדמיון ומתאר מצב שבו תלמידים יקבלו, באמצעות טאבלטים, שיעורים במשפטים מאהרן ברק ושיעורים בכימיה מעדה יונת. כמה בעיות: הראשונה, שכבר דנו בה, היא שאלת המחיר של הגרוטאות – קשה להאמין שבתי הספר יממנו טאבלט לכל תלמיד. כלומר, שוב, מדובר בפתרון לעשירים בלבד. גם אם זה יהיה המצב – נניח, באמצעות הטאבלטים הזולים ביחס של OLPC – מה שלפיד עושה בעצם הוא אטומיזציה של הכיתה: עשרות תלמידים שכל אחד מהם לומד משהו אחר בקצב שלו ו"אם הוא לא הבין משהו, הוא תמיד יוכל לעצור, לחזור אחורה, להציץ בדף של 'שאלות נפוצות'."

כלומר, למקרה שלא הבנתם, יאיר לפיד מציע בעצם לפרק את מערכת החינוך. כל תלמיד ילמד לבד, עם טאבלט, בקצב שלו. הוא מודה בחצי פה שזה יצור בעיות חדשות, כמה מה בעצם יהיה תפקידו של המורה, אבל לא מנסה להציע פתרון לבעיות הללו.

והפתרון שלו לא עובד. כל כך לא עובד, שהוא למעשה מגביר את הפערים. מחקרים שנעשו בארה"ב מצאו שהאליל של עוד-טכנולוגיה לא פותר בעיות בתחום החינוך; הוא יוצר בעיה ממאירה שנקראת "פער בזבוז הזמן." טאבלטים, בינתיים, הם בעיקרם כלי לצריכת תוכן; רוב התוכן הזה הוא בידורי. ילדים עניים נוטים להשתמש בכלים הטכנולוגיים כדי לבזבז יותר זמן מאשר ילדים מבתים מבוססים, שמשתמשים בו יותר כדי לבצע את מטלות בית הספר שלהם. בשני המקרים, השימוש בטאבלט (או מחשב נייד) כדי ללמוד הוא זניח; למגיעים מבית עני יש, בדרך כלל, פחות משמעת עצמית ופחות תשומת לב של ההורים. כתוצאה מכך, הפערים בחינוך בין המעמדות השונים – שקיומם בישראל הודגם היטב השבוע, עם הפירוט של הזכאות לתעודת בגרות על פי ישוב – מתרחבים עם הגדלת הגישה לרשת ולמחשבים. כנראה שיאיר לפיד לא שמע על זה.

נו, אז הוא לא קרא איזה מאמר, אתם אומרים. אז מה? אז הוא גם לא חושב מי יודע מה. מה יקרה כשתיקח 40 בני עשרה בחדר צפוף ותתן להם טאבלט עם קישור לרשת? מה, אתה באמת חושב שהם כולם ילכו להקשיב לאהרן ברק? או שהם יגלשו ליוטיוב? או לאתרי פורנו? או סתם ינהלו צ'אט קבוצתי ער, מאחורי גבו של המורה? מישהו באמת חושב שחיבורה של כיתה לרשת ישפר את יכולת הלימוד שלה? בתקופה שבה יותר ויותר מחקרים וספרים מזהירים אותנו שחיבור קבוע לרשת פוגע ביכולת הריכוז שלנו? כנראה שרק יאיר לפיד ואחרים שתקועים בשנות התשעים חושבים שזה יכול להיות רעיון טוב.

אבל הנקודה העיקרית כאן, שוב, היא האטומיזציה. תלמיד תלמיד לעצמו, מקסימום הוא ייעזר בקבצי FAQ. ואם זה לא מספיק? טוב, אז אם יש לו הורים אמידים, הם כבר ידאגו לו. ואם לא? אנחנו חוזרים, שוב, לכך שהחזון (אני מתנצל בפני המילה "חזון" על המעשה המגונה שעשיתי בה בחיבורה ללפיד) של לפיד הוא ניאו-ליברליזם נקי. מי שיש לו, יינתן לו; ומי שאין לו, גם מה שחשב שיש לו יילקח ממנו.

יש לישראל מספיק פוליטיקאים גרועים, ומספיק ניאו ליברלים בעמדות מפתח, מבלי שנוסיף עליהם עוד ליצן עם קול רדיופוני שנראה טוב בחליפה.

(יוסי גורביץ)