החברים של ג'ורג'

הגלגל מתהפך, #2

בית האופרה הגרמני שהסיר את האופרה "אידומנו" של מוצארט, מחשש שתעיר זעם מוסלמי – סצינה שהוספה לאופרה כוללת את הצבתם של ראשיהם הערופים של בודהא, ישו, פוסידון ומוחמד על הבמה; משום מה, אף אחד לא חושש מפוגרום בודהיסטי – חזר בו בעקבות לחץ ציבורי. לאחר שהקנצלר מרקל עצמה הביעה את עמדתה, תוצג האופרה. טוב.

בלונדוניסטאן, המפלגה השמרנית מצאה את עצמה. אמנם, נהגי מוניות מוסלמים ממשיכים לסרב להסיע נשים עיוורות – זה הכלב, אתם מבינים; הוא טמא, הוא ולא נהג המונית – אבל כפי שהדברים נראים, זה לא יימשך הרבה זמן.

דיוויד קאמרון, המנהיג החדש והנוצץ של השמרנים, כולל בנאום בפני מפלגתו דרישה שבתי הספר המוסלמים "יהיו חלק מהחברה, לא נפרדים ממנה". על כל בתי הספר, הוא אומר "ללמד את התלמידים שאם הם אזרחים בריטים, הם מחזיקים בירושה הבריטית: שלטון החוק, דמוקרטיה, חופש אישי". ביוני ציין קאמרון את העובדה הפשוטה שחלק גדול מהאנטישמיות של ימינו מקורו בהסתה מוסלמית, והציע לסייע לקהילות המוסלמיות במאבק נגד אנטישמיות. הוא כונה מיד איסלמופוב, כמובן – המקבילה של המוסלמים לקריאה "אנטישמי" הרווחת במקומותינו למשמע ביקורת.

קאמרון לא לבד: שר הפנים בממשלת הצללים שלו, דייוויד דיוויס, הבהיר ש"שריעה איננה אופציה בבריטניה", והאשים "מיעוט קטן של מוסלמים" בכך שהם חיים בבריטניה, אבל לא "חולקים את הערכים הבריטיים של כבוד הדדי". מדובר במיעוט גדול למדי – יש שיאמרו שמדובר ברוב – אבל, היי, זו התחלה טובה. דייוויס ציין שהמחבלים המתאבדים מהשביעי ביולי 2005 “נהנו בבריטניה מהזדמנויות שלא היו מוצעות להם במקום אחר", אבל העדיפו לראות עצמם קודם כל כמוסלמים ולא כבריטים. חופש הביטוי, הזכיר דיוויס, “הוא זכות עתיקה בארץ הזו" – By the known rules of ancient liberty – “אבל אין פירוש הדבר שנסבול אימאמים שבאים לארצנו כדי להטיף לשנאתה".

אפילו ג'ק סטראו נזכר שהוא בן לאומה שפעם שלטה בעולם: הוא אזר אומץ לומר שהוא חש שלא בנוח בנוכחות נשים רעולות, וכשמגיעה אשה כזו למשרדו, הוא מבקש ממנה להסיר את הרעלה. הוא אף העז לומר שמדובר ב"סמל נראה לעין של הפרדה ובידול". מרשים כשזה מגיע מחבר פרלמנט שבמחוזו יש מוסלמים רבים. דבריו גונו על ידי "קבוצות זכויות אדם מוסלמיות" – סתירה במונחים שנדיר למצוא כמוה – וסווגו, כמובן, כאיסלמופוביה וכגזענות. אלא שלשם שינוי, הוא זכה לתמיכה מראש הממשלה בלייר, מהבישוף של לונדון – ומהברונית עודין, חברה מוסלמית בבית הלורדים. עודין אמרה עוד כי "צריך לשקול את מעמדן של נשים מוסלמיות באומה שלנו" – וחשפה בכך את הצד האפל של הרב-תרבותיות. אכן, דברים נכוחים – ודברים שלא יכלו להיאמר מבעד לרעלה.

אולי יש עוד תקווה.

(יוסי גורביץ)

הגיונה הסופי של הציונות

דן מרגלית עבר, סופית, לצד האויב. זה לקח שנה, אבל מי שכבר הגדיר בעבר את המתנחלים כחלק הכרחי מן "האליטה החדשה", ושמפמפם מזה חודשים את אביגדור ליברמן – ביריון הבארים הזה, האיש חסר המעש שכוחו באיומיו – כ"מנהיג לאומי", כתב היום ש"לא יהיה פתרון המבוסס על עקירת יהודים מבתיהם ביישובים חוקיים (להבדיל ממאחזי פרא)”.

נעזוב את ההבדלה האווילית בין "ישובים חוקיים" ל"מאחזי פרא": אין לה כל בסיס. מבחינת החוק הבינלאומי, כל ההתנחלויות בלתי חוקיות וכל המתנחלים פושעי מלחמה. מבחינת החוק הישראלי, מצבם לא טוב בהרבה: בג"צ קיבל, ערב ההתנתקות, את עמדת המדינה על פיה כל ההתנחלויות הן ישובי ארעי, “מאחזים צבאיים" הנמצאים בשטח "לצרכי ביטחון". הבומרנג חזר והכה את המתנחלים: הם הקימו את ישוביהם בקריצה, ועכשיו לממשלה מתחיל להמאס לקרוץ. ההבחנה שעושה מרגלית יוצרה במפעל של מועצת יש"ע: אין לה משמעות בעולם מבוסס-מציאות.

אז מה מציע מרגלית? ובכן, מאחר ואין ברירה ויש להקים שתי מדינות לשתי עמים – וזאת באשמת העם היהודי, מקונן מרגלית; הבני זונות החמדנים "לא עלו, לא גיירו", והם אפילו, שום-שמיים, “מחויבים לדמוקרטיה" – יש להקים מיד בנטוסטאן.

מכבסת המילים עובדת שעות נוספות: “חלק ניכר מן המתיישבים יישאר בתחומי ישראל", כותב מרגלית, ומתכוון לכתוב "חלק ניכר מן היישובים ישאר בשטח ישראל", היינו יסופח. והחלק האחר? הוא "יורשה לקיים יישובים יהודיים בריבונות פלשתינית, לפחות ברמת האוטונומיה התרבותית העומדת לערביי ישראל. שפה עברית ומורשת לאומית ורוחנית ודתית". וואלה.

וכאן עושה מרגלית את אחד התרגילים הרטוריים השקופים והמאוסים ביותר: “מי שמנסה לאחז את עינינו כאילו הוא מוכן לחיות עימנו במדינת כל אזרחיה שוויונית בין הים לנהר הירדן, אינו יכול לסרב לקלוט בחברתו הלאומית מיעוט דליל של יהודים". זוכרים את כמיהתו של מרגלית לליברמן? הנה היא כאן. הוא משליך את דרישתם של הערבים הישראלים אל הפלסטינים שבגדה, וכורך את כולם יחדיו. יתר על כן, הוא דורש להעניק לקוצים שתשאיר ישראל בשטחים, פרי הכיבוש, את מה שהואילה ישראל להעניק למיעוט שכבשה: גזירה שווה בין כובש ונכבש.

יתר על כן, ה"מיעוט הדליל" הזה הוא הפלח היותר שונא-אדם, יותר גזעני, בקצרה יותר יודו-נאצי שבחברה הישראלית. הוא דורש מן הפלסטינים לחיות בשלווה עם מי שהיו ראשי מדכאיהם עד אתמול, ושבדרשותיהם מוגדרים הפלסטינים כ"עמלק" וכ"צאצאי שדים"; הוא מצפה מהם לחבק כאחים למולדת את מפיצי חוברות "ברוך הגבר" ולהעניק זכויות מלאות לרב לווינגר ולברוך מרזל.

האם זה ביצועי? ודאי שלא. מרגלית מודה שאין אפשרות למנוע מן הפלסטינים שימוש באלימות. אז מה ישיגו המוקשים שהוא מפזר בשטח ביד רחבה כל כך? רק מלחמה אינסופית בין היודו-נאצים שלנו לאיסלמו-פשיסטים שלהם, עד שהדמוגרפיה תכפה עלינו את הבחירה החדה בין הענקת אזרחות לפלסטינים כולם – סופה של מדינת ישראל – או לצאת למלחמת טיהור אתני נוספת, סופית.

בצדקנות ציונית טיפוסית, שואל מרגלית "האם [הפלסטינים] באמת סבורים ששלושה דורות של תושבי קדומים אינם זכאים להישאר במקומם, שהוא ערש התרבות היהודית?”. האם אתה, מרגלית, מוכן לשובם של פליטי 1948 וצאצאיהם? אתה יודע, הם ישבו כאן הרבה יותר משלושה דורות. או שלפתע, מלחמת 1948 היא בלתי הפיכה, אבל 1967 הפיכה עד מאד?

דן מרגלית ייצג בשנים האחרונות את המיינסטרים הציוני הישן והעבש. ובציונות היתה תמיד רובד שדרש טיהור אתני, שהבין שיש סתירה בין מדינה יהודית ובין מספר גדול של לא-יהודים בתחומיה. לא דיברו על זה הרבה – תוכניות הטרנספר של ההסתדרות הציונית נערכו בדלתיים סגורות – אבל עכשיו הגיע מי שהביע תמיכה בו-זמנית בביילין ובליברמן אל הגיונה הסופי של הציונות, שאין לה קיום ללא טיהור אתני.

זו החברה שהוא מציע לנו. ואחר כך הוא אינו מבין מדוע כל אדם שעיניו בראשו נמלט מגן העדן הציוני, ומדוע הסיסמה "הציונות תנצח" הולידה מיד את "צחנת הציונות".

(יוסי גורביץ)